Bevindingen Blind Science Conference 2015

Graag wil ik mijn ervaringen delen die ik opgedaan heb tijdens de Blind Science Conference 6 en 7 juli 2015 in Dieren. Gelukkig had ik via Facebook de aankondiging voor dit evenement ontdekt, dat er twee dagen vol workshops over wiskunde en statistiek voor blinde studenten zouden plaatsvinden.

Persoonlijk heb ik een geweldige tijd gehad en eindelijk echt eens gelijkgestemden ontmoet: blinde studenten, die overigens net als ikzelf, lang niet allemaal een bèta-studie deden. Niet alleen leverde dit de perfecte plek op voor het uitwisselen van praktische ervaringen, maar daarnaast ook heel erg veel gezellige gespreksstof tussendoor.

De boodschap die ik alle lezers graag mee zou willen geven is: ‘kijk’ voor en na je studiekeuze vooral verder dan je neus lang is en zeker dan wat de organisaties voor blinden en slechtzienden je adviseren, want die weten in sommige gevallen lang niet alles wat mogelijk is!

Er was een blinde professor uit Nieuw-Zeeland die ons wegwijs maakte in de wonderlijke wereld van (voelbare) grafieken en andere statistiek, maar ook zijn eigen studeerervaringen deelde en ons daarbij twee gouden regels meegaf: probeer te ontdekken wie jou met welke zaken het beste kan helpen en zorg ervoor dat wanneer je afstudeert je het helemaal zonder extra faciliteiten van de universiteit kunt stellen. Zijn verhaal was ontzettend inspirerend en erg herkenbaar voor mij.

Verder volgden we nog workshops over het maken van documenten met een mooie lay-out en een braillevriendelijke wiskundenotatie die heel makkelijk te converteren is naar wiskundesymbolen voor zienden. Als klapper op de vuurpijl werd het prototype gedemonstreerd van een brailleleesregel met meerdere lijnen cellen onder elkaar, zodat je daarmee zelfs plaatjes kunt voelen.

Al stonden er soms behoorlijke vraagtekens op mijn voorhoofd, toch heb ik heel veel geleerd en had deze ervaring absoluut niet willen missen.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *