Wiskunde en ICT

NL – USA

Om wiskunde in braille te kunnen schrijven en op papier te kunnen lezen, heb je een wiskundebraillecode nodig. In Nederland wordt daar momenteel (anno 2017) niet mee gewerkt; na de lagere school en vaak ook al in de bovenbouw, gebruiken leerlingen voor wiskunde de brailleleesregel en spraak.

In Nederland is lange tijd gedacht dat wiskunde niet geschikt is voor brailleleerlingen. Het werd actief ontmoedigd. Doordat er inmiddels met een lineaire notaties wordt gewerkt, is wiskunde inmiddels weer toegankelijk. Voor uitleg over deze notatie, zie: het dossier op Goede Kennis over Wiskunde met de brailleleesregel.

In Amerika is sinds 1952 de Nemeth code voor wiskunde in gebruik. Die is ook ingebouwd in toegankelijke wiskundesoftware. Hoewel ook in de USA de wiskundehemel niet wolkeloos is voor brailleleerlingen, is het verschil tussen een gebied waar wiskunde jarenlang actief ontmoedigd is en een gebied waar er al het mogelijke aan gedaan is om wiskunde toegankelijk te houden/maken, enorm. Browse eens op eduvip.nl om te zien wat je vindt over wiskunde en kijk dan eens naar de  beschikbare hulp- en leermiddelen op de site van Susan Osterhaus van de Texas School for the blind and visually impaired. Niet alleen is er veel meer software voorhanden, ook de ‘papieren basis’ en het maken en lezen van grafieken zijn beter op orde. Misschien kunnen we de situatie snel verbeteren – door samen te werken en te gebruiken wat er is. Kijk ook eens rond bij Thinkable (m.n. de wiskunde-module in de TactileView software, de de tekenset) en zie wat de Nederlandse bodem inmiddels heeft voortgebracht!

Op deze pagina lees je vragen en hopelijk ook antwoorden van mensen die zich in Nederland met “wiskunde en braille” bezighouden.

Grafische rekenmachine

“Bèta struggles van Jesse – 1” : de grafische rekenmachine ofwel GR. Je komt er bij wiskunde bijna niet omheen. De een gebruikt hem om er spelletjes op te spelen onder de les, de ander waar hij voor bedoeld is, formules omzetten in grafieken en andersom. Helaas is de GR niet toegankelijk en moet er dus een alternatieve oplossing gezocht worden. Gelukkig worden er steeds meer producten ontwikkeld die de GR iets makkelijker vervangbaar maken.

Zo is er de aangepaste ti84 rekenmachine. Met behulp van een extra module die spraak toevoegt kun je de rekenmachine zonder zicht bedienen. Ik ben benieuwd naar ervaringen mocht iemand dit apparaat gebruikt hebben.

Een andere veelgebruikte mogelijkheid is het Windows programma Allercalc. Hiermee zijn veel functies van de GR te vervangen, het is ook toegestaan op het eindexamen. Nadeel hiervan is dat het niet werkt voor mensen die geen Windows gebruiken en het heeft niet alle functies van de GR die de ziende klasgenoten gebruiken.

Een laatste oplossing is met behulp van Excel werkbladen. Met Excel of de Macvariant Numbers zijn erg veel functies van de GR te vervangen. Een voorbeeld hiervan is onder dit artikel te downloaden. Hiermee kun je onder andere minima en maxima bepalen en functies met elkaar snijden. Een nadeel hieraan is dat het relatief moeilijk en omslachtig is en een nogal steep learning curve heeft.

Er zijn nog meer alternatieven. Bijvoorbeeld de AGC, de Accessible Graphical Calculator. Die was nogal duur (695 Euro?), maar is niet meer verkrijgbaar in Nederland. De AGC is vooral handig als je grafieken wilt visualiseren. Dat kan met geluid (sonificatie) en omdat je ze kunt printen als je een Emprint (of andere Tiger printer) hebt. Je kunt ook gewoon papier gebruiken als je alleen even wilt controleren of je een goed beeld van de grafiek hebt. Ik heb zo’n printer, maar niet de AGC. Je raadt het al: die werken allebei in Windows systemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *