Kijk als een blinde

Als visueel beperkte “kijk” ik als het ware door een tunnel naar de informatie op het beeldscherm. Ik concentreer me op een item en verwacht duidelijk te worden geïnformeerd over hoe ik dit kan begrijpen en gebruiken. Maar daar gaat het vaak mis! Websites maken is vaak haastwerk. Ontwerpers zijn vaak tevreden als de site of de applicatie  er goed uitziet. Maar als het onder de oppervlakte niet goed in elkaar zit, is hun werk voor veel mensen niet goed bruikbaar en bovendien lastig te onderhouden en slecht te gebruiken met andere applicaties. Door beeldschermen te benaderen als een blinde, krijg je veel betere resultaten.

Een simpel voorbeeld: er staan een rode en een groene knop op het scherm. Een (kleuren)blinde ziet het verschil niet. Als er geen tekst op of ‘onder’ staat, is voor een aanzienlijk deel van je publiek niet duidelijk wat de bedoeling is. Als het ook nog eens geen ‘standaardknoppen’ zijn, herkennen schermuitleesprogramma’s voor mensen met een visuele beperking ze niet. Die geven dan alleen aan, dat er zich een ‘plaatje’ op het beeldscherm bevindt. De gebruiker heeft geen idee dat hij hierop zou kunnen klikken (screenreaders bieden een alternatieve manier om te ‘klikken’)! (Bij apps die met VoiceOver (moeten) werken, is de maker gedwongen aan te geven wat er uitgesproken moet worden. Gebeurt dat niet, dan krijg je dus een ontoegankelijke app).

Een ander voorbeeld: ik moet in een formulier een datum invullen. Maar ik kom niet in een datumveld, maar in een invoerveld. Goed, ik kan een datum invullen. Maar als die data vervolgens in een andere applicatie moeten worden verwerkt, kan dat problemen opleveren. Stel dat ik elf augustus 2016 invul. Of teveel of te weinig spaties gebruik. Of verkeerde scheidingstekens. Die andere applicatie kan dan waarschijnlijk niet met mijn invoer uit de voeten. Hetzelfde geldt voor andere keuzevelden waarbij de keuzes al vast staan.

Er zijn veel meer voorbeelden te geven. In sommige applicaties veranderen delen van het scherm spontaan als de muis er toevallig overheen wordt bewogen. Ook die bezorgen veel bezoekers last.

Ofwel: laat je niet afleiden door een mooi grafisch ontwerp. Het loont om eerst behoefteonderzoek te doen: wie willen straks wat kunnen doen op mijn website ? Houd je vervolgens aan door de overheid opgelegde spelregels en ga planmatig en gestructureerd te werk. Dan krijg je niet alleen ‘fraaie’, maar tevens stabiele en goed werkende sites en software enkun je bij wijzigingen of onderhoud via de broncode in één keer alle gelijksoortige items aanpassen of er anders uit laten zien, terwijl dat bij een ongestructureerde aanpak item voor item moet gebeuren. Dat is een groot voordeel bij de tegenwoordige ‘Agile’ werkwijze!

Mijn wijze van kijken is dus zeker tijdens het ontwikkel- en testtraject bruikbaar en kostenbesparend. Ik daag jullie graag uit om een keer “blind” specificaties te schrijven, dus zonder de visuele invulling. Ik ben benieuwd hoever jullie komen…. ;-). Heb je hulp nodig, klop dan zeker eens bij mij aan (info@hofvision.nl). Auteur: Peter op ’t Hof

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *