Waarom kiezen zeer slechtziende en blinde leerlingen minder vaak een N-profiel?

Op deze zeer interessante vraag wordt begin 2018 een antwoord gezocht. We ontvingen de volgende oproep voor (oud)-leerlingen en docenten. Op deze website is al het nodige geschreven over dit onderwerp in het kader van het kiezen van een ICT-studie.  Uiteraard kun je ook hier een reactie plaatsen en/of een blog inzenden.

NASWB vakken voor zeer slechtziende en blinde leerlingen

Hoog in het vaandel staat ‘meedoen mogelijk maken’. Dat willen wij voor onze (zeer) slechtziende en braille leerlingen ook!

Wat ligt eraan ten grondslag dat zeer slechtziende en blinde leerlingen minder vaak kiezen voor een N-profiel in het voortgezet onderwijs in vergelijking met goedziende medeleerlingen? Dit betreffen de vakken natuurkunde, aardrijkskunde, scheikunde, wiskunde en biologie. Is het de docent welke zich mogelijk onbekwaam voelt in het onderwijzen van deze vakken aan onze cluster 1 leerlingen? Is het de leerling welke denkt dat dit te lastig is en teveel moeite kost? Speelt de combinatie van deze twee een rol of moeten we verder kijken dan dat?

Wat voorop staat dat leerlingen met een visuele beperking gelijke kansen moeten hebben om examen te doen in vakken waar zij interesse in en talent voor hebben!

Kan jij ons helpen?

We zijn op zoek naar (oud) leerlingen met een (ernstige) visuele beperking welke in het voortgezet onderwijs hebben gezeten of nog steeds zitten. Heb jij juist wel gekozen voor een N-profiel of juist niet? Graag komen we in contact met jou!

Waar gaat het om: Aan het begin van het nieuwe jaar willen we om tafel om wat vragen te stellen, maar ook zeker om jouw tips te horen. Dit kan op school, thuis of op afstand bijvoorbeeld via Skype.

Daarnaast zijn we op zoek naar mensen die informatie/tips en expertise hebben omtrent dit vraagstuk. Ben jij bijvoorbeeld die slechtziende student die natuurkunde studeert, de docent welke een braille leerling in de klas heeft gehad met scheikunde of de vrijwilliger welke bijeenkomsten organiseert voor blinde/slechtziende leerlingen en studenten omtrent één van deze vakken? Dan zijn we op zoek naar jou!

Je kan contact opnemen met Karin van Dijk (projectleider NASWB, tevens AOB’er bij Visio), karinvandijk@visio.org, 06-52679787.

Bedankt!

2 thoughts on “Waarom kiezen zeer slechtziende en blinde leerlingen minder vaak een N-profiel?

Laat een antwoord achter aan Ict-concultancy Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *