Bevindingen Blind Science Conference 2015

Graag wil ik mijn ervaringen delen die ik opgedaan heb tijdens de Blind Science Conference 6 en 7 juli 2015 in Dieren. Gelukkig had ik via Facebook de aankondiging voor dit evenement ontdekt, dat er twee dagen vol workshops over wiskunde en statistiek voor blinde studenten zouden plaatsvinden.

Persoonlijk heb ik een geweldige tijd gehad en eindelijk echt eens gelijkgestemden ontmoet: blinde studenten, die overigens net als ikzelf, lang niet allemaal een bèta-studie deden. Niet alleen leverde dit de perfecte plek op voor het uitwisselen van praktische ervaringen, maar daarnaast ook heel erg veel gezellige gespreksstof tussendoor.

De boodschap die ik alle lezers graag mee zou willen geven is: ‘kijk’ voor en na je studiekeuze vooral verder dan je neus lang is en zeker dan wat de organisaties voor blinden en slechtzienden je adviseren, want die weten in sommige gevallen lang niet alles wat mogelijk is!

Lees verder Bevindingen Blind Science Conference 2015

Compeuteren

Er zijn grofweg twee categorieën ICT-gebruikers.

De eerste prutst met overgave tot iets werkt. Daarna is het al gauw niet meer leuk. Dan bedenken ze iets nieuws wat ook zou kunnen. En storten zich daar weer op. Ze schrijven scripts, kleine programmaatjes, morrelen desnoods aan het moederbord, kaarten of andere onderdelen. Van oude onderdelen knutselen ze iets nieuws. Wat ook leuk is: iets wat het niet meer doet weer aan de praat krijgen. Deze categorie duid ik aan met compeuteraars. Lees verder Compeuteren

Gepersonaliseerd leren

Een nieuwe trend in onderwijsland is ‘gepersonaliseerd leren’. Daarbij speelt ICT een hoofdrol; software houdt de vorderingen bij en zorgt voor een op de leerling toegesneden leerroute. De leerling krijgt extra uitleg en oefening wanneer nodig, of wanneer mogelijk, extra leerstof en/of verrijkingsopdrachten. Zet er ‘toegankelijk’ voor en we zijn er, toch? De toegankelijke software zoekt toegankelijke informatie en opdrachten die passen bij het niveau en de interesse van de leerling. Een geweldige kans voor inclusie!

Lees verder Gepersonaliseerd leren

Uitspraak aanpassen?

De blog over ‘primitieve stemmen’ ging over het gebruik van spraak(instellingen) waarbij hoofletters en leestekens worden gelezen en niet alle uitspraak fonetisch wordt gecorrigeerd. Blinde lezers die hieraan gewend zijn gebruiken dit op hoge snelheid. Ze hebben geen behoefte aan aanpassingen van de uitspraak. Bram valt bij: “Zo lees ik ook tweetalige teksten”. Daarbij is het ook geen probleem wanneer Engels op zijn Nederlands wordt uitgesproken; of Nederlands op zijn Engels. Ook Jesse en Peter hebben daar geen moeite mee. Dit lijkt de hypothese te bevestigen dat oren en vingers de spelling checken terwijl de hersenen interpreteren wat er staat. Jesse: “Je kunt op die manier ook de wiskundenotatie van Dedicon prima lezen”.

Lees verder Uitspraak aanpassen?

Primitieve stemmen

Apparaten gaan steeds mooier praten. De VoiceOver van Apple is zelfs in het Nederlands voor iedereen prima te verstaan. In de jaren ’90 was dat heel anders. Toen hadden computerstemmen die werden gebruikt bij screenreaders (tekst naar spraak en/of braille) voor mensen met een visuele beperking nog niet allerlei opties om dingen ‘zo natuurlijk mogelijk’ uit te laten spreken. Ze zeiden dus geen ‘beebies’ maar ‘baabijs’. Ze lazen alle leestekens en hoofdletters voor. Ze klonken blikkerig. Het vereiste oefening om ze goed te verstaan. Maar na enige oefening zetten gebruikers de spraak zo snel, dat die voor ongeoefenden zoals ik klonk als onritmisch geknetter. In ieder geval niet als taal. Maar voor hen werkte het prima.

Lees verder Primitieve stemmen

Toegankelijke richtlijnen?

Er zijn heel veel richtlijnen waar toegankelijke websites aan moeten voldoen. En heel toegankelijk zijn die richtlijnen niet; voor webbouwers is het niet eenvoudig om alle benodigde kennis te vergaren. Ook is toegankelijkheid geen garantie voor gebruikersvriendelijkheid voor blinde bezoekers. Toegankelijkheid is dus duur. En vervelend; want dan heb je zo je best gedaan als organisatie om toegankelijk te zijn en dan krijg je alsnog klachten. Hoe kan dat? En kan dat niet anders?

Lees verder Toegankelijke richtlijnen?

Kijk als een blinde

Als visueel beperkte “kijk” ik als het ware door een tunnel naar de informatie op het beeldscherm. Ik concentreer me op een item en verwacht duidelijk te worden geïnformeerd over hoe ik dit kan begrijpen en gebruiken. Maar daar gaat het vaak mis! Websites maken is vaak haastwerk. Ontwerpers zijn vaak tevreden als de site of de applicatie  er goed uitziet. Maar als het onder de oppervlakte niet goed in elkaar zit, is hun werk voor veel mensen niet goed bruikbaar en bovendien lastig te onderhouden en slecht te gebruiken met andere applicaties. Door beeldschermen te benaderen als een blinde, krijg je veel betere resultaten.

Lees verder Kijk als een blinde