Over ons

Hier stellen  de mensen zich aan je voor, die hier regelmatig schrijven. Als iemand nog iets ziet, wordt dat vermeld.

Bram Duvigneau

Bram helpt met zijn bedrijf Firm Ground overheden en bedrijven bij het toegankelijk maken van hun websites, applicaties en documenten. Hier combineert hij zijn praktijkervaring als blinde met een goede theoretische kennis van digitale toegankelijkheid en ervaring als programmeur. Het gaat dus niet om het maken van iets dat voor blinden werkt, maar iets dat voor zo veel mogelijk mensen zo goed mogelijk werkt. Eerder werkte hij als webontwikkelaar en maakte hij software-aanpassingen voor blinden en slechtzienden. Hij hielp ook met het organiseren van de BlindScience conference om (aankomend) studenten te informeren over het omgaan met wiskunde en statistiek tijdens de studie.

Als vast onderdeel van de BlindICT crew bemoeit hij zich met onderwerpen die samenhangen met mobiliteit en navigatie, toegankelijk ontwerpen van software, wet- en regelgeving rondom toegankelijkheid en hoe je als blinde kunt programmeren.

Davy Kager

Davy hecht veel waarde aan braille. Hij werkt bij Stichting Dedicon aan diverse projecten, waaronder Goede Kennis. Daarnaast houdt de eindsprint van een universitaire opleiding informatica hem bezig. Deze combinatie van werk en studie heeft geleid tot een brede kennis van wat (on)toegankelijk en (on)mogelijk is voor mensen met een visuele beperking. De interesse in de informatica richt zich verder vooral op theoretische onderwerpen, maar Davy programmeert zo nu en dan ook. De affiniteit met braille komt bijvoorbeeld terug in bijdragen aan de open source schermlezer NVDA. Op BlindICT wil hij graag ook andere innovaties en open source initiatieven delen.

Dorine in ’t Veld

Goedziend. Dorine maakt zich er sterk voor dat blinde en slechtziende leerlingen op dezelfde leeftijd als ziende leerlingen ICT-vaardig kunnen worden en de vakken kunnen kiezen waar zij de capaciteiten en motivatie voor hebben – en dus niet verplicht zijn een vak of studierichting te kiezen waar ‘toevallig’ toegankelijk lesmateriaal voor bestaat. Er kan veel meer dan vaak gedacht wordt en ICT speelt daarbij vaak een belangrijke rol. Ze  richtte in de jaren ‘90 een door de NSGK gesponsorde ICT-werkgroep van ouders van kinderen met een visuele beperking op. Die kreeg voor elkaar dat computers en leesregels al vanaf groep 3 konden worden verstrekt. Ze werkte mee in Software In Zicht  en vele andere ICT-projecten bij Bartiméus Onderwijs. Ze was medeoprichtster van ICCHP-Summeruniversity voor brailleleerlingen die exacte vakken (willen) kiezen. Dorine werkt sinds eind 2011 als Productmanager Visuele Beperking bij Dedicon Educatief en draagt bij aan Goede Kennis. Ze kijkt tevreden terug op wat ze heeft helpen realiseren, maar constateert ook dat nog te vaak leerlingen, studenten en ouders zelf het wiel moeten (her)uitvinden. Daarom blijft ze enthousiast verder gaan met het ondersteunen van en meewerken aan activiteiten waar expert(-user)s en ervaringsdeskundigen kennis delen, zoals deze website, BlindScience en initatieven op het gebied van tactiele tekeningen.

Jesse Wienholts

Doet (schooljaar 2016-2017) HAVO-5, bèta, zienden zijn vaak verbijsterd over de snelheid waarmee hij werkt op zijn Mac, kan en wil niet meer zonder i-Phone, moet op school met zijn docenten steeds weer zelf het wiel uitvinden en vraagt zich regelmatig af of hij nu echt de eerste en de enige is. Gelukkig heeft Jesse veel humor. Hij heeft een praktische instelling en hij kan goed prioriteiten stellen. Als hij het te druk krijgt, moeten minder belangrijke zaken even wachten. Het eindexamen gaat voor.

Jesse werd heel gelukkig van de BlindScience Conference in 2015.  Blogt ook voor Club Orange van Dedicon. Is van VWO overgestapt op HAVO en gaat HBO-ICT opleiding doen. Jesse heeft het een beetje gehad met al te grote worstelingen en zoektochten om iets te kunnen leren. Hij wil vooruit. Overstappen naar een profiel zonder wiskunde heeft hij niet echt overwogen; als toch wel redelijke bèta word je niet gelukkig van lange lappen tekst. En je hebt wiskunde nodig als je een ICT-studie wilt doen. Op Goede Kennis geeft hij tips!

Functie/missie in BlindICT: schrijft artikelen en blogs en is sparringpartner voor mensen die ook af en toe het gevoel hebben dat ze ‘de eerste en enige’ zijn. Als al die eersten en enigen samenwerken, zou er dan iets veranderen?

Kristina Misiūnaité

Kristina is een blinde studente Fiscaal Recht. Haar studiekeuze vloeit niet allen voort uit het kunnen combineren van haar liefde voor talen en interesse in economie, maar is mede bepaald door de verwachting dat er vanwege de voortdurend veranderende belastingwetgeving wel heel veel digitaal moet zijn. Die hoop is zeker werkelijkheid en maakt ICT onmisbaar. Veel verschillende brailleleesregels heeft zij al versleten, als ook diverse schermleessoftware uitgeprobeerd om te ontdekken wat het meest geschikt is om zo efficiënt mogelijk te kunnen studeren. Zij heeft gemerkt dat een flinke portie doorzettingsvermogen, improvisatie en nieuwsgierigheid je mijlenver kan brengen. Omdat steeds weer opnieuw het wiel moeten uitvinden soms volstrekt onnodig is heeft zij in oktober 2015 samen met Dedicon en de Oogvereniging een dag georganiseerd voor (rechten)studenten met een visuele beperking, waar onderling veel nuttige tips en ervaringen zijn uitgewisseld.

Leonard de Ruijter

Leonard behaalde in 2016 een master in de kinder- en jeugdpsychologie aan de universiteit van Leiden, maar deze master verdween al voor zijn afstuderen in de ijskast. De aantrekkingskracht van computers en non-visuele hulpmiddelen won het van de psychologie, waardoor hij in mei 2016 bij Babbage terecht kwam als softwareontwikkelaar en trainer. Binnen Babbage heeft hij een training voor gebruik van de statistieksoftware SPSS ontwikkeld. Daarnaast maakt hij zich er sterk voor dat de open source schermlezer NVDA steeds meer aan terrein wint onder de Nederlandse schermlezergebruikers. In zijn vrije tijd speelt hij regelmatig met een Raspberry Pi, een Linux-server, een digitaal kerkorgel en zijn zoontje Jelle.

Peter op ’t Hof

Heeft eindexamen gedaan in de tijd dat blinde leerlingen nog naar de brailleschool gingen. Docenten kenden braille, er was een wiskundebraillecode en er werd op papier gewerkt. Hoe anders is dat nu allemaal!

Peter groeide op terwijl de computer een gestage opmars maakte – en hoe mooi was het in de DOS-wereld! Die was ‘tekst-only’ en blinden zouden spoedig net zo snel en tegen dezelfde kosten en inspanningen over dezelfde informatie kunnen beschikken als zienden. Althans dat was de verwachting. Die euforie luwde snel toen het grafische Windows zijn intrede deed. Maar Peter hield voet bij stuk en ontdekte al gauw zijn toegevoegde waarde als ICT-werknemer in tal van functies.

Hier kwamen later organisatiekunde en psychologie bij.

Vanaf 2008 werkt hij bij de politie. Hij liet zich niet afleiden door wat er fraai uitzag, maar focuste op de functionaliteit. Zijn werkwijze en effectiviteit vielen op. Peter vervult ook buiten de politie via Hof Vision samen met zijn vrouw Sija diverse functies.

Hij observeerde dat werkplekaanpassingen niet voor iedereen voldoende waren en zette trainingen en coachingstrajecten op om werknemers met een visuele beperking efficiënter met hun hulpmiddelen te leren werken en beter met hun energie te leren omgaan.

Peter ondersteunt initiatieven om de (ICT-)wereld toegankelijker te maken waar hij kan. Ook de kleintjes vergeet hij daarbij niet. Peter heeft  o.a. samen met politie-collega Monique Blom A Way 2 View opgericht om de kleintjes bij werkgevers onder de aandacht te brengen. Verder is hij betrokken bij www.sonokids.org als adviseur en tester.

Functie/missie in BlindICT: schrijft en blogt met als thema: hebben werkgevers wel in de gaten welke toegevoegde waarde blinde werknemers kunnen hebben? Hebben blinde werknemers dat zelf wel in de gaten? Maakt duidelijk hoe ICT-ontwerp baat heeft bij de input van blinde adviseurs, programmeurs en testers.

Phia Damsma

Goedziend. Was manager/moderator van internet projecten voor Kennisnet. Richtte in 2001 samen met John Norgaard de ‘Stichting Sonokids’ op, een not-for-profit organisatie die zich richt op de ontwikkeling van toegankelijke, educatieve software die jongeren en kinderen met een visuele beperking ondersteunt in het leren van belangrijke digitale vaardigheden. Sinds Phia in 2005 naar Australië verhuisde, is Sonokids daar ook werkzaam. Het team bleef onveranderd, want dankzij het internet kan er zeer efficiënt en grensoverschrijdend worden samengewerkt. Sonokids heeft onder meer de geheel toegankelijke, online ePlayground (Engelstalig) ontwikkeld, alsmede de educatieve, toegankelijke ‘Ballyland’ apps voor iPad en iPhone (ook Engelstalig).

Phia is lid van de adviesraad voor de Minister van ‘Disability Services’ in Queensland, en bestuurslid van de South Pacific Educators in Vision Impairment, waarvoor ze ook de SPEVI website onderhoudt. Ze werkt nauw samen met het Royal Institute for Deaf and Blind Children (RIDBC) in Sydney.

Phia maakt zich er hard voor dat kinderen met een visuele beperking zo vroeg mogelijk toegang krijgen tot de juiste technologieën, en zich van jongs af aan de benodigde vaardigheden kunnen aanleren. Voor BlindICT schrijft ze in “Jong Geleerd”.

Vincent van Itallie

Kreeg op de middelbare school pas de beschikking over een pc, maar ruim voor die tijd was zijn interesse in computers en techniek al gewekt. Vincent prutste in zijn jonge jaren maar al te graag met zijn kortegolfontvanger en toen de  oude piano thuis vervangen werd door een digitale variant met diskettedrive en zijn pianodocent over midi begon, wist hij dat hij met computers iets moest gaan doen.
Vincent werkt als senior supportmedewerker voor de IT-afdeling van de Universiteit Utrecht. Hij kwam er al heel snel achter dat zijn improvisatievaardigheid die hij ooit achter de piano ontwikkelde, prima te vertalen viel naar de dagelijkse operationele IT-beheerprocessen, om klanten te helpen en de vraag achter de vraag te doorgronden.
Vincent begeleidt goedziende collega’s in hun werk, en stuurt ze bij op de inhoud. Denk hierbij aan het ontleden van een vraagstuk en op de juiste wijze een klant telefonisch te woord staan.

Schrijft over zaken waar je als blinde IT-medewerker mee te maken krijgt, IT in het hoger onderwijs, en de toegankelijkheid daarvan. Heeft ondanks het gebrek aan zicht een open blik op de wereld en is vreselijk nieuwsgierig.

1 thought on “Over ons

  1. Beste,

    Mijn naam is Bieke Persoons. Ik ben ondersteuner in Vlaanderen en werkt met blinden en slechtzienden tussen 12 – 18 jaar.
    Ik ervaar enkele problemen met het werken met voetnoten bij een leerling die ik begeleid in het secundair onderwijs.
    Mijn leerling werkt met Jaws, versie 18.2. Wanneer ze een document met voetnoten wilt lezen, loopt haar brailleleesregel regelmatig vast, ze merkt ook op dat alles enorm vertraagt wanneer ze in de voetnoot wilt navigeren.

    Het openen van de voetnoot lukt door de combinatie Windowstoets en ;
    Het openen van de voetnoot kan in de tekst zelf (wanneer ze het de sneltoetscombinatie ingeeft wanneer ze op het nummer van de voetnoot komt.)
    Maar er opent geen menu waarin ze kan navigeren (zoals in jullie tekst beschreven) . Ze kan enkel de voetnoot lezen op de leeslijn. Daarna kan ze verder gaan in de tekst.

    Wanneer ze een stuk tekst boven en onder de voetnoot wilt selecteren en kopiëren, loopt alles vast en moet ze haar laptop heropstarten.
    Ook bij het schrijven van voetnoten ervaart ze problemen. De letters verschijnen wel op het scherm maar niet op haar leeslijn.

    Hebben jullie enig idee wat hier fout kan gaan of wat we kunnen uittesten om dit probleem te verhelpen?

    Alvast bedankt voor jullie tijd.

    Vriendelijke groet,
    Bieke Persoons

Reacties zijn gesloten.